Sa vorbim despre cofeina

cofeinaCafea, ceai, ciocolata? Numitorul lor comun, cofeina, este unul dintre cei mai vechi stimulenti, la care recurgem zilnic. Si totusi, ne intrebam daca n-ar trebui sa ne infrinam pofta de a le consuma. Am investigat si iata ce am aflat.

Cantitatea de cofeina oscileaza de la produs la produs, dar cert este ca doza zilnica recomandata nu ar trebui sa sara de maximum 200 ml (spune FDA, Federal Drug Administration). O consumi cum preferi, fie intr-un shot de espresso, fie intr-o cana mare de ceai, un baton de ciocolata  sau o sticla de Cola, tu alegi! Informativ, o doza de Cola, are aproximativ 30 de miligrame de cofeina, o cana de ceai sau un baton de ciocolata, 50-60, pe cand o cafea mare de cafea-filtru contine 130.

Absorbtia cofeinei are efecte biologice excitante.  Aceasta stimuleaza sistemul nervos, reorganizand modul in care chimicalele creierului interactioneaza su restul corpului, astfel modificand modul in care actionam si reactionam. Ne poate creste temporar pulsul sau tensiunea, iar in doze prea mari ne poate irita stomacul, da insomnii, mareste nivelul colesterolului, pielea forteaza glandele suprarenale, stimuleaza excretia hormonilor de stres si nivelul de zahar din sange, ceea ce este o problema reala pentru diabetici sau persoanele hiperglicemice. Tot ea inhiba penetrarea anumitor substante nutritive si produce eliminarea multor minerale benefice (magneziu, fier, potasiu sau calciu), prin urina. Si cum mineralele sunt necesare unui pH echilibrat, si pielea are de suferit in urma excesului, deshidratindu-se.

In perioada dinaintea ciclului menstrual sau sub actiunea pastilelor anticonceptionale., resimtim efectul cofeinei pentru mai multe ore.

Totusi … consumul de cofeina are si parti bune, atita timp cat mentii controlul asupra cantitatii.  Si anume, aduce un plus de antioxidanti benefici pentru organism in lupta cu radicalii liberi (moleculele care ataca celulele sanatoase din corp, generind probleme serioase de sanatate). In 2011, ACS Publications publica in The Journal of Physical Chemestry B dovezile scoase la iveala de cercetatorii Annia Galano si Jorge Rafael Leon-Carmona, care sugereaza ca aceasta substanta controversata este una dintre cele mai bogate surse de antioxidanti benefici in dieta unei persoane obisnuite si care poate proteja impotriva bolilor de inima sau Alzheime-ului.

Si hormonii au o  influenta asupra metabolizarii cofeinei. In perioada dinaintea ciclului menstrual sau sub actiunea pastilelor anticonceptionale, resimtim efectul cofeinei pentru mai multe ore. Apoi, cofeina nu este deloc un partener bun pentru femeile cu problemele de fertilitate, care pierd usor sarcini, pentru cele insarcinate sau pentru cele aflate la menopauza.

Este important si cum bei cafeaua sau ceaiul. Pe stomacul gol, a la lounge, poate fi prea acida si de la disconfort poti ajunge la stari durearoase de arsuri. Este recomandat sa asociezi aportul de cofeina cu macarea. Este mai sanatos sa consumi un latte, cappuccino sau machiatto, deci cafelele cu continut de lapte, dimineata pana in ora 12, si nu in cursul zilei – cafeaua cu lapte nu face echipa buna cu toate celelalte igrediente pe care le mananci in cursul zilei. Informativ, cofeina actioneaza pe un termen relativ scurt, pentru ca dureaza itre 4-6 ore, aproximativ, pentru a eliminajumatate din continutul donsumat. Dupa 8-10 ore, 75% din cofeina deja eliminata.

Daca vrei sa schimbi o dieta prea “incarcata” cu una 100%sanatoasa, poti apela la cicoare, ceai alb, verde, cacao sau yerba mate (ultimele 4 avand continut scazut de cofeina).

sursa: http://www.elle.ro
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s